Natural Pharmaceuticals

Reumatyzm, zapalenie i bóle stawów

Omega-3 w zwalczaniu reumatyzmu

Reumatyzm, zapalenie i bóle stawów.

Ponieważ leczenie za pomocą lekarstw często nie daje zadowalających rezultatów i niesie ze sobą ryzyko skutków ubocznych, wypróbowywane są inne sposoby. Szereg badań klinicznych przeprowadzonych w wielu krajach wykazuje, że kwasy tłuszczowe omega-3 dają często dobre efekty przy leczeniu zapalenia stawów.

Poprzez dostarczanie dużych dawek kwasów tłuszczowych omega-3 chory na reumatyzm może zmienić bilans w tak zwanej syntezie prostaglandyn, osiągając efekt złagodzenia zapaleń. To kwasy tłuszczowe omega-3 io mega-6 kierują wytwarzaniem prostaglandyn, substancji regulujących procesy zapalne w organizmie. Dlatego cierpiący na reumatyzm mogą odnieść korzyści z zażywania suplementu diety z omega-3. Badania pacjentów cierpiących na zapalenie stawów przeprowadzone na Grenlandii i Wyspach Owczych dały sensacyjne wyniki. Lekarz Pekka Hedin ze szpitala Kobenhavn Amtssygehus w Glostrup przedstawił rezultaty badań na Grenlandii, gdzie pacjenci z zapaleniem stawów z okolicy Uummanaq w zachodniej Grenlandii, wszyscy w przedziale wiekowym 30 - 79 lat, zostali przebadani w roku 1996. Wszyscy należeli do Inuitów (Eskimosów) i nie byli tak bardzo chorzy jak wielu cierpiących na zapalenie stawów pacjentów w Polsce. Zbadano 13 pacjentów cierpiących na zapalenie stawów średnio od 14 lat. Tylko jeden z nich miał niewielkie zmiany chorobowe, które wykazało badanie rtg. U czterech występowały zmiany, które jednak zostały wyleczone, a u ośmiu nie zaobserowowano żadnych. Żaden z 13 pacjentów nie miał zdeformowanych stawów. W Polsce znacznie więcej pacjentów miało bolące, sztywne i zdeformowane stawy. Podstawową różnicę między pacjentami z zapaleniem stawów z Polski i Grenlandii stanowiło to, że ci ostatni spożywali znacznie więcej żywności morskiej w postaci ryb i foczego mięsa zawierających duże ilości korzystnie działających nienasyconych kwasów tłuszczowych. Także inne badania potwierdzają te odkrycia. Spożywanie kwasów tłuszczowych omega-3 jest przyczyną braku deformacji stawów przy zapaleniu, łagodnej postaci zmian oraz tego, że zmiany reumatoidalne u niektórych pacjentów można nawet wyleczyć.

Badania zwiększają wiedzę.

Badania na zwierzętach i biochemiczne badania na ludziach przyczyniły się do wyjaśnienia przyczyny tych zjawisk. Uważa się, że to kwasy tłuszczowe omega-3 hamują oddzielanie się z komórek odpornościowych wielu substancji wzmagających stan zapalny (m. in. pewnych cytokin i leukotrienów B4). Leczenie musi trwać ok. 3 miesięcy, nim będzie można dostrzec rezultaty. Efekty są też znacznie wyraźnie lepsze po 6-12 miesiącach.

Szkockie badanie 64 pacjentów cierpiących na zapalenie stawów wykazało, że zapotrzebowanie na przeciwzapalne lekarstwo, które podrażania żołądek, można znacząco zmniejszyć. Po trzech miesiącach zaobserwowano korzystny wpływ kwasów tłuszczowych omega-3, natomiast efekt placebo (kapsułki niezawierające kwasów tłuszczowych omega-3) nie wystąpił. Z kwasami tłuszczowymi omega-3 można więc trzymać chorobę w szachu, zażywając dużo mniejsze dawki lekarstw niż pacjenci przyjmowali wcześniej.(Źródło: Br. J. Rheumatol., listopad, 1993). Szwedzkie badanie 43 pacjentów cierpiących na zapalenie stawów także wykazało, że kwasy tłuszczowe omega-3 pomagają przy zapaleniu stawów i zmniejszają zapotrzebowanie na lekarstwa (źródło: Scand. J. Rheumatol. vol.21. no 4, 1992).

W duńskim artykule przeanalizowano wyniki 10 kontrolowanych badań klinicznych. Podczas tych badań pacjentom podawano 3 - 10 gram kwasów tłuszczowych omega-3 dziennie. Wyniki były zazwyczaj dość dobre, a w przypadku niektórych pacjentów bardzo dobre (źródło: Semin. Arthritis Rheum. Vol. 27 no.2:85,97, 1997). Nowe amerykańskie badania także wykazały, że spożywanie pewnych gatunków ryb chroni przez rozwojem zapalenia stawów, lecz działanie ochronne zależy m.in. od sposobu przyrządzania potraw z ryb oraz liczby posiłków z ryb w tygodniu(źródło: Epidemiology 1996 vol. 7 No. 2:256-263).

Norweskie, holenderskie i wiele amerykańskich badań także wykazało, że kwasy tłuszczowe omega-3 wyraźnie poprawiają stan pacjentów cierpiących na zapalenie stawów. Ogólnie wyniki są tym lepsze, im większe są dawki, a leczenie nie wywołuje skutków ubocznych. Działanie różni się w zależności od badania, ogólnie jednak kwasy tłuszczowe omega-3 łagodzą zarówno bóle stawów, obrzęki, jak i poranną sztywność spowodowaną chorobą oraz zmęczenie.

Zgłoszono także korzystne skutki spożywania kwasów tłuszczowych omega-3 w przypadku łuszczycy, egzemy (patrz odrębne Informacje na temat tego schorzenia) i innych stanów zapalnych. Efekty w przypadku choroby zwyrodnieniowej stawów, która nie daje tak wyraźnych stanów zapalnych, są mniej pewne, lecz badanie na mniejszą skalę dało jednak pewne przesłanki istnienia korzystnych rezultatów.

Omega-3 przynosi dobre efekty

Możemy spokojnie powiedzieć, że to dobre wieści. Po tym, jak pierwsze badania przeprowadzone w latach 80. XX wieku wykazały korzystne oddziaływanie omega-3 przy zapaleniu stawów, liczne nowsze badania (a było ich o wiele więcej niż tu wspomniano) na pacjentach potwierdziły niemal jednogłośnie pozytywne oddziaływanie kwasów tłuszczowych omega-3. Korzystne oddziaływanie jest tym silniejsze, im większe ilości są spożywane. Odkryto zatem, że substancje naturalnie występująca w naszej diecie, których jednak spożywamy zbyt mało, mają korzystne oddziaływanie w przypadku wielu chorób naszych czasów. Dzięki temu, że kwasy tłuszczowe omega-3 mogą zredukować zapotrzebowanie na pewne leki, mogą one też zmniejszyć ryzyko wystąpienia spowodowanych przez te leki skutków ubocznych. Duża odpowiedzialność spoczywa na naszej dzisiejszej diecie. Ludzki gatunek rozwijał się wraz ze spożywanym jedzenie, a jednak nasze codzienne pożywienie nie jest odpowiednio dostosowane. Przez tysiące lat nasi przodkowie żywili się mięsem, rybami, orzechami, owocami, warzywami i korzonkami. Nie jedli białego pieczywa, nie pili krowiego mleka, nie używali cukru ani sztucznych dodatków do żywności. Jedzenie zawierało mniej tłuszczu, a więcej ważnych kwasów tłuszczowych o właściwych proporcjach omega-3 i omega-6. Stosunek omega-3 do omega-6 jest niezwykle istotny dla tworzenia niezliczonych związków. Nasz organizm nie jest w stanie sam produkować omega-3, dlatego składnik ten musi być regularnie dostarczany w celu podtrzymywania ważnych funkcji życiowych. Można to osiągnąć jedząc morską żywność bogatą w omega-3 lub poprzez suplementy diety, takie jak omega-3 w kapsułkach.

"Istnieje wiele czynników ryzyka choroby, a zmiana jednego z tych czynników ryzyka może wywierać korzystny wpływ lub nie wywierać go.”